Ver van je bed

Annick Boer, Martijn Kardol, Renée de Gruijl, Bart van Veldhoven

wo 5 jun 2024 20:15

Bestel

Een cabaretmusical - live, life, laugh, laat me met rust

De cabaretmusical is na jaren van afwezigheid weer terug in de Nederlandse theaters!

‘Live, Laugh, Laat me met rust.’
Hannah (Renée de Gruijl) hoopte als kind dat ze op haar 30ste haar leven wel zo’n beetje op de rit zou hebben, maar nu is ze 29 en heeft ze nog steeds geen koophuis, geen vast contract, geen auto, geen tuin, geen partner, geen rijstkoker en geen werkende printer. 
In deze musical in een musical worden drie millennials en Annick Boer opgeschrikt door een (on)aangename verrassing, proberen ze het ouderwetse familiegevoel weer nieuw leven in te blazen en gaan ze op zoek naar iets dat op een happy end lijkt.

Ver van je bed is een eigentijdse mix van cabaret en musical met nieuwe muziek, die je op satirische wijze meeneemt langs de herkenbare uitdagingen van deze tijd.

 

 

 

Theaterparadijs  ★★★★★ - "De ellende van de vier karakters zijn de ideale voedingsbron om de humor te voeden.""De chemie tussen de vier is merkbaar. De cabaret ervaring van Annick Boer en Martijn Kardol trekken Renée de Gruijl en Bart van Veldhoven met zich mee.", "De muziek (Ezra van Nassauw) is zo uitgebalanceerd gecomponeerd en pakt de sfeer van de productie telkens op miraculeuze wijze op. De details in de choreografie (Chiara Re) zijn een cabaretvoorstelling op zichzelf.", "Niels van Doormalen is een aanwinst voor de Nederlandse entertainment industrie. Met zijn frisse blik en zijn gedurfde ideeën slaat hij een doelgroep van publiek aan."

Musicalsites ★★★★1/2: "Het was een zeer geslaagde première waar veel gelachen werd. Daarbij vergeet je bijna dat het ook een musical is. De nummers waren verrassend en pakkend.", " Wijzelf vinden ‘’cabaret musical’’ niet passend omdat je dan bijna kan denken dat cabaret de overhand heeft. Het is eerder een comedy die ook nog eens zeer goed gezongen wordt. Voor wie niet van een ‘’musical musical’’ houdt, is dit een goeie om eens uit te proberen."

Musicalnieuws: "Koningin van de voorstelling is Annick Boer. Wat een feest om naar te kijken. Goed getimede humor, geloofwaardig en tegelijk lekker over de top. Ze zingt goed, net als rest van de cast. Het is een lekker kwartet van spelers.", "Het is af, het is goed en het doet iets met de zaal. Op het puntje van de stoel, constant in reactie op de spelers, je voelt de zaal zich laven aan de spelers, en ongetwijfeld gebeurt dat ook andersom."

Musicaljournaal ★★★★★ : "Ver van je bed is dan ook een genot om naar te kijken."

Musicalworld ★★★★1/2: "Het uiteindelijke resultaat...is prachtig.", "Het is heerlijk om vier begenadigde acteurs hun talenten te zien botvieren op Maarten Hopmans strakke en geestige script vol rake verbale grappen."

Ilovetheater ❤❤❤1/2: "Ja, het is een komische musical! Het fenomeen musical wordt ook op een leuke manier op de hak genomen met flauwe dansjes en achtergrond koortjes.", "Martijn is overigens een verrassende verschijning in de voorstelling.", "Annick Boer heeft zoals altijd de lachers op haar hand. Zij zet de rol van moeder in een midlife crisis op een zeer overtuigende manier neer en weet de voorstelling te dragen."

Theaterkrant: "De voorstelling zit vol van zulke wisselwerkingen tussen statische en dynamische, serieuzere en vrolijk levendige momenten. Annie M.G. Schmidt is een duidelijke inspiratie geweest voor Van Nassauw..."

Volkskrant ★★★: "De sterke liedjes, met spitse teksten van Maarten Hopman en speelse melodielijnen van Ezra van Nassauw, maken nieuwsgierig naar wat deze makers nog meer zullen bedenken."

Trouw ★★★: "...door de geestige dialogen en de sterke acteurs." , "Mooi en enigszins confronterend..."

Bekijk ook het premièreverslag van Musicalworld:

Bekijk de aftermovie:

 

 

 
   
ANNICK BOER: Annick studeerde in 1994 af aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Annick is actrice en cabaretière. Het grote publiek ziet Annick Boer momenteel op televisie bij Wie is de Mol. Ze speelde o.a. in de musicals Willeke, Titanic, Little Shop of Horrors, Into the Woods, Little Shop of Horrors, ‘t Schaep met de 5 Pooten en recent in de musical Hij Gelooft In Mij. In 2007 won Annick Boer een Musical Award voor haar rol in Doe Maaren in 2002 voor de musical The Bridges of Madison County. Op televisie doet ze verschillende persiflages, onder anderen bij De TV-kantine. Annick maakte de voorstellingen Dat is goed gelukt! En Deze is nog beter! In een regie van Wimie Wilhelm.  
   
MARTIJN KARDOL: Als eerste cabaretier ooit won hij in een theaterseizoen alle prijzen op het Groninger Studenten Cabaret Festival en het Leids Cabaret Festival. Zijn debuutprogramma Bang werd overladen met lovende reacties en werd als klap op de vuurpijl genomineerd voor de ‘Neerlands Hoop 2018’, de prijs voor meest veelbelovend cabarettalent. Martijn was twee jaar lang wekelijks te horen met een column in de ochtendshow van Domien Verschuuren op NPO 3FM, was in de zomer van 2018 een van de gezichten van de Comedy Central Roasts en was iedere woensdag te zien met zijn eigen rubriek bij RTL Late Night. Op dit moment tourt Martijn door het land met zijn derde avondvullende voorstelling De Situatie, is hij wekelijks te horen met een column op Radio Veronica en schrijft hij mee aan het radioprogramma ‘Spijkers met Koppen’ op NPO Radio 2.  
   
RENÉE DE GRUIJL: Renée studeerde Muziektheater aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten op het Conservatorium Rotterdam. Voor haar vertolking van Maureen in de M-Lab voorstelling Rent werd ze genomineerd als aanstormend talent. Op televisie was ze te zien in series als Flikken Maastricht, Nieuwe Tijden en Mocro Maffia. Ook was ze te zien in seizoen 8 van The Voice of Holland. In seizoen 12 en 13 vertolkte ze één van de hoofdrollen in de populaire jeugdserie SpangaS. Renée was te zien in de Nederlandse versie van David Bowie’s Lazarus, onder regie van Ivo van Hove. In 2020 stond ze voor de allereerste keer op de planken met haar eigen cabaretshow Hijsbak. De voorstelling, die ze samen met Tobias Oelderik maakte, was te zien in het Amsterdamse TapasTheater. Ook was Renée te zien als één van de kandidaten in het tv-programma Op Zoek Naar Maria. Dit jaar was Renée te zien in de pitchvoorstelling van De Mol en de Paradijsvogel, speelde ze mee in A Play for the living in a time of extinction, en was ze te zien in van Katoen en Water, een groot locatietheaterproject.  
   
BART VAN VELDHOVEN: Bart behaalde zijn Master of Music aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens zijn bachelor volgde hij een summercourse Musicaltheatre aan de Guildford School of Acting. Bart van Veldhoven was te zien in Was getekend, Annie M.G. Schmidt, Aspects of Love, Circus Boemtata, Spring Awakening, Cyrano, War Horse en Hello, Dolly! Hij was onlangs te zien in Diana en Zonen in de rol van Jonge Charles. Momenteel speelt Bart de rol van Anton Rover in Soldaat van Oranje. Bart is ook werkzaam als stemacteur.  
   
   

Repetities van nieuwe cabaretmusical ver van je bed  gestart


Cabaretiers Annick Boer en Martijn Kardol voor het eerst samen in een musical

Op maandag 12 februari zijn de repetities gestart van de gloednieuwe cabaretmusical Ver van je bed. De hoofdrollen worden gespeeld door Annick Boer, Renée de Gruijl, Bart van Veldhoven en Martijn Kardol, die hiermee zijn musicaldebuut maakt. Deze nieuwe Nederlandse cabaretmusical gaat over een doorsnee Hollands gezin, dat op humoristische wijze een weg probeert te vinden langs de uitdagingen van de huidige tijd. Naast de hoofdcast zal ook musicalactrice Gerrie van der Klei op verrassende wijze haar opwachting maken in de voorstelling. De cabaretmusical is slechts drie maanden te zien in vijftig theaters door het hele land. Op maandag 12 februari werd in Amsterdam traditiegetrouw de taart aangesneden als startmoment voor de repetitieperiode.

In deze musical-in-een-musical komen de millennials Hannah (Renée de Gruijl) en Pieter (Martijn Kardol) thuis bij hun moeder Marjan (Annick Boer). Wanneer de kinderen er daarachter komen dat hun oude vertrouwde gezin uit elkaar is gevallen, en plotseling Jan-Dirk (Bart van Veldhoven) in hun leven verschijnt, worden de verhoudingen in het gezin op scherp gezet. Tel daar de huidige uitdagingen in Nederland bij op en dan krijg je een musical die Ver van je bed lijkt te staan, maar op humorvolle wijze dichter bij wie dan ook staat. Verwacht in Ver van je bed een bom aan nostalgie, een hunkering naar het ouderwetse familiegevoel en een tomeloos verlangen naar een betere wereld.

Daarnaast zal musicalactrice Gerrie van der Klei (1945) voor een verrassing zorgen tijdens de voorstelling. Ze is met haar oeuvre als actrice, zangeres en muzikant bekend van o.a. Foxtrot, My Fair Lady en Anastasia. Momenteel speelt Gerrie in "The Murder on the Orient Express".

Ver van je bed is het debuut van scriptschrijver Maarten Hopman (Even Tot Hier, De Speld), componist Ezra van Nassauw en dramaturg Sanne Thierens. Stichting Oatmilk heeft als doel om nieuwe makers nieuwe musicals te laten ontwikkelen en die in theaters in heel Nederland te laten zien.

Het team ontwikkelde onder meer nieuwe songs voor de musical, waaronder “Zuid-Frankrijk”, “Wat waar is”, “Not in my backyard” en “De Gloeiende Plaat”. De laatstgenoemde song zal de cast opvoeren voor Koning Willem Alexander met strijkorkest Kamerata Zuid op vrijdag 1 maart. ‘Oatmilk is zeldzaam in zijn soort.’, zegt regisseur Sieta Keizer. Ver van je bed laat zien dat er in Nederland getalenteerde jonge musicalcomponisten en -schrijvers zijn. Met een geheel eigen stem over hun generatie.’

Ver van je bed gaat in première in het nieuwe Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch op zaterdag 23 maart 2024. De speellijst is te vinden op www.oatmilk.nl

Cabaretmusical Ver van je bed:
lachen om herkenbaar ongemak

Nederland maakt dit theaterseizoen kennis met een nieuw fenomeen: de cabaretmusical. De comedy Ver je bed, vanaf 15 maart in de schouwburgen en theaters te zien, is het verhaal van een modern familiedrama vol eigentijdse scherpe en schurende tegenstellingen en met bovenal veel humor.
De comedy Ver van je bed is de vertelling van een ouderwetse generatiekloof: de gevestigde en gearriveerde oude(ren) versus de millenials, de relatief jonge mannen en vrouwen van de lichting tussen 1981 en 1995 en hun voortdurende pogingen almaar goed te willen doen in een bange, boze en weerbarstige wereld. Niels van Doormalen (25), de jonge creatief producent van Oatmilk Studio dat Ver van je bed in de Nederlandse theaters brengt wilde graag ‘een musical over de generatie millennials’ op de planken brengen. Maar wel een met relativering en humor.  

Cabaretmusical heet de nieuwe vorm, waarin cabaretier Martijn Kardol (ooit sleepte hij alle prijzen op Groninger Studenten Cabaret Festival, het Leids Cabaret Festival én een nominatie voor de prestigieuze Neerlands Hoop prijs in de wacht), de gelauwerde actrice/cabaretière Annick Boer (Hij gelooft in mij, Bridges of Madison County, tv-series Kanniewaarzijn en Tv Kantine), actrice/cabaretière Renée de Gruijl (Lazarus, Snowponies, de tv-series Flikken Maastricht en Spangas en haar eigen cabaretshow Hijsbak) en acteur Bart van Veldhoven (Was getekend Annie M.G. Schmidt, Hello Dolly, Diana en zonen en Soldaat van Oranje) de hoofdrollen vertolken.

Aan regisseur Sieta Keizer werd gevraagd het werk van Wimie Wilhelm over te nemen die in september 2023 overleed. Keizer was onder meer casting director voor Stage Entertainment en directeur van Theater M-Lab, het experimenteerhuis voor musical. Voorstellingen maakte ze voor onder andere het Festival Oude Muziek en de Parade.

Kleinkunstenaar Martijn Kardol (34) debuteert als musicalacteur. ,,Ik ben niet van de grote Disney-shows, maar in Ver van je bed komt een aantal theatervormen mooi bij elkaar. Natuurlijk was het wennen in het begin. Bij cabaret vertel je vrijwel altijd van uit jezelf, je put uit je eigen ervaringen. Je speelt alleen een rol met je typetjes - voor de rest heb je alle touwtjes in handen. Cabaret is eigenlijk een gesprek tussen mij en de zaal: musical is meer van het format, van de afspraken. We ontdekten al snel een heel fijne dynamiek tussen ons vieren en de regisseur. Dikwijls bleken de uitgeschreven grappen minder te werken dan de humor die we ter plekke improviseerden.”

Regisseur Sieta Keizer (52): ,,Het is een echte cabaretmusical, kleinkunst met prachtige liedjes die je zó in je playlist kunt zetten. Het gegeven is een hechte familie. In zo’n huis waarvan je weet: als ik terugkom staat de koelkast op dezelfde plek en is m’n kamer nog steeds niet opgeruimd. Het is er heel vertrouwd, je hoeft niet veel te zeggen. Iedereen begrijpt elkaar. Je bent altijd blij thuis te komen. Het beschrijft het ultieme Unox-gevoel, de rookworst dampt altijd gezellig op tafel.”

,,Maar nu”, vervolgt ze, ,,als dochter Hannah en zoon Pieter thuiskomen, is het compleet anders - er ligt een scheiding tussen hun ouders in het verschiet. Vader zit al met een vriendin in Portugal en moeder heeft een relatie met haar life-coach jan-Dirk. Die is van dezelfde leeftijd als de kinderen: zij vinden daar dus wat van. Ver van je bed gaat niet over Bekende Nederlanders, sprookjesfiguren, popartiesten en dieren, maar over een gewoon herkenbaar gezin.

Niels van Doormalen vult aan: ,,Met problemen waarmee het publiek zich kan identificeren, om kan gniffelen en misschien wel  schateren. Ik wil met deze voorstelling op lichte manier zoeken naar hoe je bepaalde maatschappelijke thema’s kunt verwerken. Een musical ook nadrukkelijk voor mensen die hier op straat lopen. Een cabaretmusical vanuit de perspectieven van verschillende generaties. Het wordt voor het publiek hopelijk een feest der herkenning. Het uitgangspunt is dat het voor iedereen een gewoon heel leuke avond moet zijn.”

De artistieke leiding koos daarbij de invalshoek van de Millennials of, zoals Martijn Kardol aanvult, de Avocadogeneratie, vernoemd naar de gelijknamige vrucht, die volgens hem symbool staat voor zijn lichting en langzaam dreigt te worden vervangen door die andere noviteit, havermelk. ,,We hebben allemaal avocado’s gegeten omdat we dachten dat het harstikke duurzaam was. Dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Het kost veel water om al die planten te verbouwen en veel vervuiling om avocado’s over te laten vliegen. Bovendien blijken ze helemaal niet zo gezond.” Lachend: ,,Ook dat nog.”

Van millennials wordt nogal eens beweerd dat zij slecht tegenslagen kunnen verwerken. Een beetje verwend misschien? Martijn Kardol: ,,Die conclusie deel ik niet. Millennials behoren tot de eerste generatie die het niet per se beter heeft dan de vorige. Het bestaan is ingewikkelder geworden, zekerheden in het leven - een huis, pensioen, zorg, onderwijs - brokkelen af. We leven in een samenleving waarin alles is ingericht op efficiëntie, er is oorlogsdreiging, de staat van het milieu is belabberd. Wil je nog wel kinderen op zo’n wereld zetten?”

En Sieta Keizer: ,,Deze generatie kent veel mentale problemen en de prestatiedruk is groot: van buitenaf, maar ook zelf opgelegd. Het perfectionisme, het almaar goed willen doen. Mark Rutte deed zeven jaar over z’n studie, mijn dochter moet binnen vier jaar klaar zijn. Mensen van mijn leeftijd konden met 43 studiepunten toe: dat zijn er nu 60. Er is gewoon veel meer druk komen te liggen op deze groep. Waar je vroeger 20 mailtjes kreeg, ontvang je er nu dagelijks 200. Het is een andere tijd. Harder en gejaagder.”

Ver van je bed is ook een verhaal over nostalgie versus en de huidige tijd. Martijn Kardol: ,,De generatiekloof is diep. In een van de liedjes zit het woord ‘meme’, dat is een afbeelding met tekst die wordt gedeeld op internet. Annick Boer (52), die de moederrol in de productie speelt, sprak het tijdens de eerste lezing steeds uit als ‘memme’. Ze had geen idee. Ook van Nimby (Not in my backyard) en TMI (Too Much Information) had ze niet gehoord. Taalgebruik dat Niels en ik dat bij wijze van spreken dagelijks toepassen.”

Niels van Doormalen: ,,We willen ook spelen met die tegenstelling. De wereld ziet er niet meer uit toen ik tien was en aan de keukentafel zat. Op m’n vaste plekje, lekker dicht bij de warme radiator. Je wilt het liefst terug naar die tijd, naar dat veilige gevoel, die atmosfeer van toen. Op zo’n moment stel je jezelf de vraag: ‘Ben ik alleen ouder geworden of ziet de wereld er écht anders uit.” Sieta Keizer: ,,De familie in Ver van je bed gaat die verandering aan. Zij omarmt het ongemak en gaat er mee aan de slag.”

Loodzwaar wordt Ver van je bed evenwel nooit. Sieta Keizer bestrijdt zwaarte met humor, een schaars goed overigens in de musicalwereld. Martijn Kardol: ,,In musicals is de lach vaak groots en kluchtig. Slaande deuren, dat werk.” Sieta Keizer: ,,Het leven is voortdurend aan verandering onderhevig. Daar kun je moeilijk en ernstig over gaan doen, maar hoe leuk is het om het met humor tegemoet te treden. Je moet trouwens wel, anders wordt het wel erg donker. Dit project is trouwens nog om een andere reden uniek:  componist Ezra van Nassauw en de jonge tekstschrijver Maarten Hopman debuteren in dit genre als makers. Er is geen musicalproducent die dat aandurft, hoor.”

Heel eigentijds is ook het kaartspel Vertellis, dat het gezelschap tijdens de voorstelling aan de keukentafel speelt. Het is geen toeval, want Niels van Doormalen is met de fabrikant, ,,twee jonge ondernemers die wilden dat mensen weer met elkaar in gesprek gingen en willen verbinden, reflecteren en inspireren”, een samenwerkingsverband aangegaan. ,,Het is een enorme rage aan het worden”, zegt hij. ,,Er zijn verschillende versies met persoonlijke vragen: van eentje voor de vrijdagmiddagborrel tot een familieavond. Het past helemaal in deze tijd en daarmee prima in de voorstelling.”

In het theaterseizoen 2025/2026 brengt Niels van Doormalen, wederom met regisseuse Sieta Keizer als artistieke rechterhand, de speciaal geschreven musicalversie van Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel naar de gelijknamige bestsellerreeks van jeugdboekenschrijfster Francine Oomen. Ook nu zal het, zoveel is zeker, een productie worden waarin de uitdagingen van de millennialgeneratie een belangrijke rol spelen. Met één in beton gegoten traditie wordt in Ver van je bed overigens niet gebroken. In koor: ,,Er is inderdaad een happy end.”

Niels van Doormalen: ,,Ik vind het mooi als mensen na een musical met een larger-than-life-gevoel de zaal uitlopen. Zo’n beleving waarbij je denkt: ik kan alles aan! Maar Ver van je bed wil ook uitdagen. Hoe leuk is het als mensen, terwijl ze een biertje en bitterballen aan de bar bestellen, bij zichzelf zeggen: daar ga ik nou eens over nadenken. Of morgen mijn moeder bellen. Of toch maar die elektrische auto kopen. Of misschien wel Vertellis.” 

De cabaretmusical Ver van je bed is vanaf 15 maart slechts drie maanden te zien in meer dan veertig theaters door het hele land. Bekijk de volledige speellijst op https://oatmilk.nl/speellijst/.

Over Ver van je bed

Ver van je bed neemt je op satirische wijze mee langs de herkenbare uitdagingen van deze tijd. Een eigentijdse cabaretmusical met een grote dosis humor, satire en nieuwe muziek.

Op bezoek in het ouderlijk huis zitten Hannah (Renée de Gruijl) en broer Pieter (Martijn Kardol) bij moeder Marjan (Annick Boer). Beide millennials hadden verwacht hun leven nu wel op de rit te hebben, maar niets lijkt minder waar. Tot overmaat van ramp, zit er een andere man op de plek van hun vader: Jan Dirk (Bart van Veldhoven), de nieuwe “lifecoach” van Marjan.

Kon het allemaal maar weer zijn zoals vroeger. Maar hoe gaat dat in een snelveranderende wereld waarin een happy end onbereikbaarder lijkt dan ooit? De generaties gaan op zoek naar verbinding en omarmen het ongemak wat daarbij komt kijken.

Lees hier het interview als pdf

Bron: Avro Tros