Hulde!, Promotiefoto Hulde met Carine Crutzen en Bert Luppes met een glas in hun hand

Hulde!

Carine Crutzen en Bert Luppes

Geesje en Adam vieren hun zeventigjarig huwelijk - Hoera! Een mooi moment om stil te staan bij wat die tijd samenzijn heeft opgeleverd. We dwalen met hen door een caleidoscopisch labyrint van belangrijke en onbelangrijke gebeurtenissen uit hun bewogen leven. De eerste bange kus, onhandige seks, de roze wolk, kraamtranen, overspel, autoloze zondag, Ban-De-Bom, goedmaakseks, het lege nest syndroom, stiekeme Alzheimer... 

Als in een koortsdroom komen hoogte- en dieptepunten nog één keer langs en roepen ze bij Geesje en Adam de vraag op of hun relatie hun wel het geluk heeft gebracht waar ze als jonge mensen zo naar hunkerden. Of was een andere keuze, toen, beter geweest? 

Geesje
 “Wie ik ben zonder jou?” 

Adam
 “Nou?” 

Geesje
 “Geen idee... maar ik ben nu al jaloers op die vrouw.” 

HULDE! wordt een ‘tour de force’ met  theaterkanonnen Carine Crutzen en Bert Luppes. De tekst van deze dollemans-trip down memory lane is van Peer Wittenbols, die recentelijk de prestigieuze Charlotte Köhler Prijs 2023 ontving voor zijn theateroeuvre. De regie is in handen van alleskunner Titus Tiel Groenestege. 

Scènefoto met 4 en 5 recensiesterren.
Scènefoto met recensie van het Leidsch dagblad.
Scènefoto met recensie; "Wat een ontroerend mooi inkijkje in het leven van deze twee mensen".
Scènefoto met 4 sterren en recensie quote van het NRC.
Scènefoto met vier sterren van Scènes.
Scènefoto met recensie "Humor en tragiek liggen dichtbij elkaar in schijnbaar alledaagse zinnetjes".
Scènefoto met recensie "De twee acteurs zijn volkomen aan elkaar gewaagd." - Theaterkrant.
Scènefoto met recensie quote van Theaterkrant.

Rechtenvrij interview met Carine Crutzen en Bert Luppes over Hulde!

Rechtenvrij interview met Carine Crutzen en Bert Luppes over Hulde!

Door Brechtje Zwaneveld

Carine Crutzen en Bert Luppes spelen Geesje en Adam in een gloednieuw Nederlands toneelstuk, geschreven door Peer Wittenbols. Twee mensen die zeventig jaar lief en leed met elkaar hebben gedeeld en niet alleen terugkijken op de ups en downs uit hun relatie, maar ook op een telkens veranderende tijdgeest.

Een bokswedstrijd uit liefde

Carine Crutzen: ‘Dit stuk is een duel van twee personages én van twee acteurs. Wij vertellen in ruim anderhalf uur het leven van Geesje en Adam en daarin laten we zowel de lol als de worstelingen zien. Geesje en Adam krijgen te maken met ontrouw, met ziekte, met tegenslag, met alles wat er in een leven kan voorkomen. In hun zeventig jaar huwelijk staan ze elkaar af en toe echt naar het leven, ze gedragen zich soms vreselijk kinderachtig, zoals dat gebeurt in de meeste relaties, maar ze blijven elkaar opzoeken. Ze laten elkaar niet koud.’

Bert Luppes: ‘Er komen een aantal oergegevens voorbij die in elke relatie op de een of andere manier een rol spelen. Wij mensen blijven toch een stelletje prutsers die maar wat doen en het ook niet weten. We rommelen maar wat aan, het gaat fout en uiteindelijk komen we er toch weer uit. Het huwelijk van Geesje en Adam is een bokswedstrijd en het mooie is dat die wedstrijd is gebaseerd op liefde. Het zijn twee bijzondere personages, die aan elkaar gewaagd zijn. Naarmate ze ouder worden blijven ze flexibel in hun denken. Ze zijn niet alleen in gevecht met elkaar, maar ook met de veranderende mores en politiek.’

Herkenbare tijdgeest

Carine Crutzen: ‘Omdat het stuk zeventig jaar bestrijkt, en er dus heel veel tijdsprongen in zitten, laat de voorstelling zien hoe je wordt beïnvloed door de tijd en hoe je moet dealen met opvattingen die in de loop der jaren veranderen. Neem bijvoorbeeld de opvattingen over seksualiteit en relaties. Als je in de jaren vijftig trouwde, dan bleef je hoe dan ook bij elkaar, ook als je seksueel op elkaar uitgekeken raakt. In de jaren zeventig ging je dan openlijk rommelen met anderen en nu lijken stellen op dat punt van hun relatie weer veel makkelijker uit elkaar te gaan.’

Bert Luppes: ‘Die tijdgeest is zo concreet in dit stuk dat we die allemaal, jong en oud, op de een of andere manier herkennen. Ik was zelf eind jaren zestig nog niet seksueel actief, dus ik heb die periode van vrije seks niet zelf meegemaakt, maar ik kreeg het als kind wel mee. Het speelde zich af onder de volwassenen om mij heen, er kwam bloot op televisie, je zag beelden van Woodstock en hoe men zich daar gedroeg.’

Carine Crutzen: ‘En die herkenning gaat niet alleen over seksualiteit maar over allerlei onderwerpen en momenten in de tijd. De sluiting van de mijnen in Limburg, reclames als die van Badedas en Sandeman, beschrijvingen van hoe het interieur er uitzag in verschillende decennia.’

Niet opgeven

Bert Luppes: ‘Peer Wittenbols heeft het stuk speciaal voor ons geschreven, er zitten ook elementen in die uit onze levens komen: Adam komt uit Den Haag en ik ook, Geesje komt uit Limburg net als Carine. We spelen niet alleen onze personages, maar op een bepaalde manier ook onszelf. Wij de acteurs nemen de kijker per scène, en soms per zin, mee naar een volgende situatie van de personages.’

Carine Crutzen: ‘Het verhaal van deze twee mensen is soms ontroerend, en vaak heel geestig. Zoals het leven ook over vallen en opstaan, zoeken en niet opgeven gaat.

Hulde is een eerlijke voorstelling met twee theaterrotten in de hoofdrol. Wat mij betreft hulde aan Carine Crutzen en Bert Luppes!
— Theaterparadijs
Humor en tragiek liggen dichtbij elkaar in schijnbaar alledaagse zinnetjes
— Theaterkrant
De twee acteurs zijn volkomen aan elkaar gewaagd, ze zijn allebei meesters in het schakelen tussen ernst en humor
— Theaterkrant
Hulde! is een geslaagde afwisseling van komische situaties, rake observaties, en ook aangrijpende momenten
— Volkskrant
Aan het eind van de rit kijk je zelfs op de dieptepunten wat ontroerd terug
— NRC
Hulde! is een warme toneelavond met een fraai tijdsbeeld
— Scènes
Alles begint met een goed script en dat heeft Peer Wittenbols zonder twijfel afgeleverd
— Leidsch Dagblad
Wat een ontroerend mooi inkijkje in het leven van deze twee mensen
— Leidsch Dagblad

Nieuwsbrief inschrijven

Ontvang updates over de programmering, tips en aanbiedingen bij Theater de Stoep

Maandag t/m vrijdag: 13.30 – 17.00 uur (telefonisch van 14.30 – 17.00 uur)

Zaterdag: 14.00 – 17.00 uur
En een uur voor aanvang van een voorstelling.

Maandag t/m vrijdag: 10.00 – 17.00 uur



Theater de Stoep 
Theaterplein 1
3201 DH Spijkenisse

Manager Horeca en Commerciële Zaken: Anneke Doejaaren

© 2025 Theater de Stoep

Betalen is mogelijk met de volgende diensten:
Ideal
Mastercard
Visa
Podium Cadeaukaart
Theater de Stoep is theater van het jaar 2023