Kirsten van Teijn, Foto Kirsten van Teijn met roze broekpak met brede schouders en zware make-up

Kirsten van Teijn

JALOEZIE IS EEN BITCH

kleine zaal cabaret
donderdag 20 februari
20.30 uur
bestel kaarten

De voorstelling op 16 oktober kan helaas niet doorgaan. De voorstelling wordt verplaatst naar 20 februari 2025. Bezoekers ontvangen bericht. 

Kirsten voelt zich een rijke bitch met niet één, maar twee relaties. Polyamorie onder de knie! Maar als haar vriendin ineens verliefd wordt op een ander, wordt haar ‘open mind’ keihard op de proef gesteld. In JALOEZIE IS EEN BITCH gaat Kirsten het gevecht aan met juicy jealousy; een verboden emotie doordrenkt van liefde, maar mét giftanden.

In 2022 won Kirsten de VSCD-cabaretprijs Neerlands Hoop voor (S)EXPERIMENT over de (on)mogelijkheid om tegelijkertijd een relatie met een man én een vrouw aan te gaan. Deze keer neemt ze het publiek met hartverscheurende humor mee in een opzwepende, kleurrijke en muzikale voorstelling over onconventioneel liefhebben en hoe dat vorm te geven.


Over JALOEZIE IS EEN BITCH schreef:

Het Parool: ‘Van Teijn kreeg voor (S)EXPERIMENT de Neerlands Hoop. Jaloezie is een bitch laat zien dat die onderscheiding terecht was. Ze leidt het publiek als Alice door Queerland…een goede performer…een begenadigd comédienne. Het patriarchaat is zelden zo lollig onder vuur genomen.’

Theaterkrant: ‘Buitengewoon grappig en ook ontroerend…een puike actrice…straffe techno, met een verrassende, bitterzoete verwijzing naar Dolly Parton… met Van Teijn als explosieve zangeres doorboort die muziek het hart en de ziel op een zalige manier.’

de Volkskrant: ‘Van Teijn blinkt uit in vertelkracht en sfeer. Het slotnummer van Jaloezie is een bitch heeft alles om een dampend queer anthem te worden.’

NRC: ‘Komisch…Van Teijn slaagt er goed in om een persoonlijk verhaal actueel te maken, omdat datgene waar ze over vertelt voor iedereen in meer of mindere mate herkenbaar zal zijn.’

De Cultuurvlogger: ‘Kirsten houdt het publiek in haar greep. Ze bewijst zich opnieuw als een meesterlijk verteller en performer…een avond doordrenkt van humor en muzikale finesse en diepgang die je aan het denken zet over de vele facetten van de liefde.’

Winq: ‘originele voorstelling…Van Teijn is een innemende verteller, die op moedige wijze haar emoties ontleedt en met veel humor seksisme en het patriarchaat op de hak neemt…ijzersterke nummers, met rake teksten en krachtige beats.’

Theaterparadijs: ‘Van Teijn heeft zichzelf met Jaloezie is een Bitch naar een hoger niveau getild. Verbaal sterker en haar grappen intenser…lachsalvo’s met de snelheid van een mitrailleur. Emoties en humor in perfecte harmonie.’

De voorstelling is onderdeel van Cabaretserie A. De serietickets zijn inmiddels uitverkocht.  Bekijk hier alle informatie over onze voordelige series! 

scènefoto van Kirsten van Teijn op het podium met lichtgevende balken achter haar
scènefoto van Kirsten van Teijn op het podium met lichtgevende balken achter haar
scènefoto van Kirsten van Teijn op het podium met lichtgevende balken achter haar
scènefoto van Kirsten van Teijn op het podium met lichtgevende balken achter haar
scènefoto van Kirsten van Teijn op het podium met lichtgevende rode balken achter haar

Genomineerd voor de Poelifinario in de categorie Engagement!

‘Jaloezie is een bitch’ Kirsten van Teijn is genomineerd voor de Poelifinario in de categorie Engagement!

Uit het juryrapport: Kirsten van Teijn is een uitgesproken goede verteller, heeft een stevige podiumpresentatie en een duidelijke boodschap: ze wil polyamorie uit de taboesfeer trekken. Van Jaloezie is een bitch maakt ze een fluorescerend feest vol neonkleuren, gebracht in een killer outfit. Voortgestuwd door het lekkere techno-sounddesign van Jelle Bruinsma hypet Van Teijn je helemaal op voor een avondje stappen in de queerclub; niet voor niets trekt haar voorstelling zalen vol jonge mensen. Met haar verre van heteronormatieve verhaal wijst ze haar publiek de weg in de queerwereld met een herkenbare reflectie op jaloezie in een relatie.

Eveneens genomineerd in deze categorie:
• ‘Makkelijk in de omgang’ van Lisa Ostermann
• ‘No Ponies’ van Alex Klaasen
• ‘Wat Als’ van Claudia de Breij


Rechtenvrij interview

EEN VERHAAL OVER DE LIEFDE 

Tekst: Yvon van Apeldoorn 

In haar vorige show (S)EXPERIMENT vertelde Kirsten van Teijn openhartig over haar ‘onconventionele’ liefdesleven; al jaren heeft ze twee relaties, met een man én met een vrouw. De voorstelling won in 2022 de Neerlands Hoop en bombardeerde Van Teijn tot een boegbeeld van de queer-gemeenschap en de moderne vrije liefde. Momenteel staat ze in het theater met het minstens zo humoristische ‘vervolg’ JALOEZIE IS EEN BITCH, waarin ze ook de pijnlijke kanten van haar relatievorm bespreekt. ‘Er bestaat een beeld van polyamorie en open relaties dat het alleen maar vrijheid betekent. Maar het is juist heel hard werken, er komen heel veel gevoelens bij kijken.’ 

Vertel eens hoe het allemaal zo is gekomen? 

“Zo’n acht jaar geleden – ik was 27 en woonde al twee jaar samen met mijn vriend – werd ik ineens smoorverliefd op een vrouw. Mijn hele wereld stond op z’n kop. Ik heb het drie jaar strikt geheimgehouden voor de buitenwereld, ik had een soort dubbele coming-out, ik ben verliefd geworden op een vrouw én ik blijf bij mijn vriend! Het klinkt misschien gek, maar het was echt een andere tijd. Er werd nog bijna niet gesproken over open relaties, ik heb het woord polyamorie zelfs moeten googelen. Ik kende ook alleen maar monogamie om me heen; ik had niemand aan wie ik me kon spiegelen. Ik dacht: wat ik doe bestaat niet, ik ben gek, daar kan ik niet de toekomst mee in. Maar dat bleek dus toch te kunnen. Hoewel het in het begin echt zoeken is geweest voor ons alledrie. Want hoe doe je dat? Mijn vriendin valt bijvoorbeeld echt alleen op vrouwen, maar zij zit op deze manier toch ineens in een soort relatie met een man.” 

Van strikte geheimhouding naar een voorstelling – het andere uiterste. Hoe is dat gegaan? 

“Mijn regisseur zei ineens: ‘Je hebt twee prachtmensen naast je staan, ga daar eens over schrijven!’ Ze had gelijk. Dus hoewel ik het nog steeds heel spannend vond, ben ik het gaan doen. Het was bizar wat die voorstelling losmaakte. Er kwamen veel jongeren op af, die na afloop tegen hun ouders zeiden: ‘Zo voel ik mij dus ook!’ Er waren zelfs jongeren die letterlijk na afloop van de voorstelling uit de kast kwamen in de foyer. Ik kan soms echt de zaal in kijken en bijna jaloers zijn op al die vrije, open jongeren. Die daar gewoon out and proud zitten en het heel normaal vinden: ja natuurlijk, biseksueel, natuurlijk, met meerdere mensen. Het lijkt me zo bevrijdend om als jong iemand zo te kunnen en mogen denken! Ik heb zo lang met een geheim rondgelopen, ik was dertig voordat ik er openlijk over durfde te praten. Ik vind dat eigenlijk heel verdrietig.” 

Wat maakt deze nieuwe voorstelling anders dan de vorige? 

(S)EXPERIMENT was mijn coming-out voorstelling en JALOEZIE IS EEN BITCH is een verdieping: wat houdt het allemaal in en waar loop je tegenaan? Na een paar jaar gaven zowel mijn vriend als mijn vriendin aan dat ze óók wel iets wilden onderzoeken met anderen. Waarop ik zei: ‘Ja, natuurlijk, dat moeten jullie doen!’ Want het zou natuurlijk heel gek en egoïstisch van mij zijn om te zeggen dat zij dat niet mogen. Maar ineens had ik dus te maken met twee mensen die de hort opgingen. En toen mijn vriendin vervolgens echt verliefd werd op iemand anders, maakte dat een beest in mij los. Ik werd zo jaloers, daar schrok ik van. Ik dacht dit kan ik helemaal niet, maar ik wilde het wel aangaan.” 

Wacht even, het gaat dus over jouw jaloezie? Niet over de jaloezie tussen je vriend en vriendin – die jou tenslotte moeten delen? 

“Ja, nee, bijzonder genoeg zijn zij nooit jaloers geweest op elkaar. Soms een beetje op praktische dingen; mijn vriendin kon bijvoorbeeld jaloers zijn op het feit dat mijn vriend en ik al samenwoonden. Zij wilde ook met mij een ‘thuis’ bouwen – dus dat zijn we uiteindelijk ook gaan doen. Met mijn vriend woon ik in een dorp in Brabant en met mijn vriendin in Antwerpen. Maar we leven ook gewoon heel vaak met z’n drieën. En we zorgen met z’n drieën voor onze hond. 

De voorstelling gaat eigenlijk over jaloezie in de breedste vorm en dus over de liefde in al haar facetten. Ik zeg ook aan het begin van de voorstelling: ‘Dit is een verhaal over de liefde.’ 

Het gaat over wat een eng gevoel jaloezie is. Over het taboe dat erop ligt. Over het ontploffingsgevaar. Het is heel pijnlijk om te zeggen dat je geliefde verliefd is geworden op een ander, daar komt veel schaamte bij kijken. Je wil het liefst wegrennen. Het vergt moed om door die pijn heen te ademen en het gesprek erover te voeren, vanuit een ik-blijf-houding. Je sterft heel kort, maar je kan het overleven. Er is veel tijd, taal en communicatie nodig om tot een nieuwe vorm te komen.” 

Even over de vorm van de voorstelling. Ik zag de trailer, met veel neon en beats. Is dat wat we kunnen verwachten op het podium? 

“Ja, ik heb een club vibe willen creëren, waarin ik mijn verhaal vertel. Het is een soort romcom, met een achtbaan aan emoties. Er zijn stevige beats, maar ook rustige liedjes. De muziek is gemaakt door mijn vriend; hij is sounddesigner. En mijn vriendin is actrice, dus die heeft lekker meegelezen in het script. De voorstelling is in feite een gezinsproject haha.” 

Onlangs was je genomineerd voor een Poelifinario, in de categorie Engagement. Wat vond je van die nominatie? 

“Ik vond het een enorme eer om naast onder anderen Claudia de Breij en Alex Klaasen genomineerd te zijn. En ook wel bijzonder dat ik in deze categorie was genomineerd. Want ik dacht dat ik persoonlijke voorstellingen maakte, maar omdat we nu in dit politieke klimaat zitten is wat ik doe – mij uitspreken over liefde die afwijkt van de norm ­– ineens maatschappelijk geëngageerd geworden.” 

Is het denkbaar dat je na deze voorstelling nog meer gaat doen met dit thema? 

“Ja, dat zou best kunnen. Want je blijft tegen allerlei dingen aanlopen, omdat de maatschappij niet is ingericht is op mensen die anders dan de norm leven. Misschien willen wij op den duur met z’n drieën gaan samenwonen. Maar probeer maar eens met drie mensen een hypotheek te krijgen, dat is heel ingewikkeld. En wat als we kinderen zouden willen? Kinderen kunnen op papier geen drie ouders hebben, dus dat betekent dat je pijnlijke keuzes moet maken. Er zijn een heleboel juridische problemen waar regenbooggezinnen mee te maken hebben. Het is belangrijk om die verhalen te blijven delen en op die manier zichtbaarheid te creëren.” 

JALOEZIE IS EEN BITCH van Kirsten van Teijn is op donderdag 20 februari te zien in Theater de Stoep. Kaarten zijn verkrijgbaar op de website en aan de kassa van het theater. 

Andere bezoekers gaan ook naar

Nieuwsbrief inschrijven

Ontvang updates over de programmering, tips en aanbiedingen bij Theater de Stoep

Maandag t/m vrijdag: 13.30 – 17.00 uur (telefonisch van 14.30 – 17.00 uur)

Zaterdag: 14.00 – 17.00 uur
En een uur voor aanvang van een voorstelling.

Maandag t/m vrijdag: 10.00 – 17.00 uur



Theater de Stoep 
Theaterplein 1
3201 DH Spijkenisse

Manager Horeca en Commerciële Zaken: Anneke Doejaaren

© 2025 Theater de Stoep

Betalen is mogelijk met de volgende diensten:
Ideal
Mastercard
Visa
Podium Cadeaukaart
Theater de Stoep is theater van het jaar 2023