Rembrandt Frerichs Trio

The contemporary Fortepiano

zo 24 februari 2019 15:00

Bestel

Pianist Rembrandt Frerichs (Rotterdam, 1977) is een musicus met een unieke stijl, die primair gericht is op inhoud en niet op virtuositeit. Hij is een echte wereldreiziger en heeft elementen uit de Arabische muziek naadloos geïntegreerd in een nieuw concept. De moderne concertvleugel ruilt hij maar al te graag in voor de zangerige 18e-eeuwse fortepiano of het 19e-eeuwse harmonium. Met bassist Tony Overwater en percussionist Vinsent Planjer vormt hij een weergaloos trio, dat van subtiel musiceren haar handelsmerk heeft gemaakt. Overwater maakt ook gebruik van een ‘oud’ instrument: de violone, een voorloper van de huidige contrabas. Planjer bespeelt een naar eigen inzicht samengestelde percussieset.

Rembrandt Frerichs Trio

‘The Contemporary Fortepiano’

Na vier jaar experimenteren, gesprekken met instrumentenbouwers en onderzoeken van repertoire, presenteert het Rembrandt Frerichs Trio met trots het nieuwe album: The Contemporary Fortepiano.

Op dit album speelt het Trio nieuwe muziek op historische instrumenten. Met het historisch instrumentarium van fortepiano, violone en whisperkit hebben de musici de afgelopen jaren een totaal nieuwe klank gecreëerd, die een perfecte weergave is van de liefde voor jazz, de Europese Oude Muziek en de kunstmuziek uit het Midden-Oosten.

Het akoestisch klankideaal

Deze muziek draait om intimiteit van klank. In de zoektocht naar dit intieme en transparante geluid kwam het Trio als vanzelf uit bij het instrumentarium dat op dit album te horen is.

Rembrandt Frerichs speelt hier op een fortepiano, de voorloper van de moderne vleugel. Het is een kopie van een Walter-model uit 1790 en is precies het instrument dat bij Mozart thuis stond. Het nationaal muziekinstrumentenfonds (NMF) heeft dit exemplaar speciaal voor Rembrandt laten bouwen door de beroemde Belgische pianobouwer Chris Maene.

Tony Overwater heeft zich, als reactie hierop, verdiept in de violone, de voorganger van de contrabas. Hij liet zijn violone bouwen door de gerenommeerde gamba-bouwer Gesina Liedmeier. Het instrument dat Tony hier bespeelt is een kopie van een instrument uit 1540.

Het verhaal van Vinsent Planjers’ whisperkit is er een van jarenlang verzamelen, aanpassen en zelf bouwen. Het fluister-aspect van deze breed uitwaaierende percussie-set komt in de combinatie met de fortepiano en de violone volledig tot zijn recht.

De drie pijlers

De muziek op dit album steunt op wat de “drie pijlers” wordt genoemd: geïmproviseerde jazz, Westers klassiek en Midden-Oosten. Met composities van Frerichs, Overwater en Planjer aangevuld met Herbie Hancocks’ ‘Butterfly’, zetten de heren deze drie invloeden in om een klank te creëren die nieuw is, maar toch recht doet aan de rijke schakering van bronnen waaruit wordt geput.

Boventonen

Voor deze opname is het Rembrandt Frerichs Trio in zee gedaan met het team van Native DsD, het High End Audio-platform dat bekend staat om vooral klassieke opnamen van zeer hoge kwaliteit. De opnamen vonden plaats in de Evangelisch-Lutherse kerk in Groningen en alle stukken zijn volgens Native DsD-normen live opgenomen, in één ruimte en nagenoeg zonder geluidsnabewerking. Bij deze methode worden de microfoons tot op de centimeter nauwkeurig opgesteld. De microfoonplaatsing bepaalt namelijk alles: de balans tussen de instrumenten, de ontwikkeling van de boventonen en de hoeveelheid en kwaliteit galm. Voor de volledige beleving van de sprankelende boventonen is het dan ook aan te raden om deze opname te beluisteren op een high end geluidsinstallatie of hoofdtelefoon. Het album is naast deze CD ook in het daadwerkelijke DsD-format te downloaden op www.nativedsd.com.

Verdere informatie:

www.Tonalityfoundation.com / www.rembrandtfrerichs.nl