Carmen

Staatsopera van Tatarstan

do 7 november 2019 20:15

Bestel

De beschikbaar gestelde kaarten voor de Operaserie zijn inmiddels uitverkocht. U kunt deze voorstelling alleen nog voor de Normale prijs reserveren.

Bizets tragische verhaal van de hartstochtelijke korporaal Don José die verliefd wordt op het mooie, rebelse en verleidelijke zigeunermeisje Carmen is 145 jaar na zijn dood één van de meest geliefde en uitgevoerde opera’s ter wereld. De meeslepende muziek van Bizet versterkt de typisch Spaanse sfeer van Sevilla, waar tegen de achtergrond van een opwindend stierengevecht een gruwelijke crime passionel plaatsvindt. Bijzonder, want Bizet is zelf nooit in Spanje geweest.

Georges Bizet heeft praktisch zijn hele leven in Parijs doorgebracht. Toch is de opera ‘Carmen’ voor velen een synoniem voor de Spaanse muziek geworden. Helaas voor Bizet heeft hij het succes van zijn grootste meesterwerk niet zelf mogen ervaren; drie maanden na de première overleed de maestro op 36-jarige leeftijd.

De Staatsopera van Tatarstan brengt ‘Carmen’ in een prachtige en groots opgezette enscenering. Frans gezongen met Nederlandse boventiteling.

“Petje af voor de fraaie decors, de allesbehalve statische regie en de fantastische cast” - Operamagazine

Bij te boeken: dinerbuffet voorafgaand aan de voorstelling:

MENU

Waldorfsalade met walnoten en citrusfruit
Komkommer/meloensalade
Crudites salade
Bladsalade met dressing en croutons
Vers gebakken brood met room- en kruidenboter
***
Wild stoofschotel
Varkenshaas met bospaddestoelen
Aardappelgratin
Hollandse spruitjes
***
Koffie/speculaasroom met chocolade kruim

€ 25,- per persoon (excl. drankjes)*

*) alleen doorgang bij voldoende aanmeldingen

Carmen,

de laatste opera van George Bizet: een schandaal bij de première in Parijs.


Met de opera Carmen sloeg Bizet een compleet nieuwe weg in; het Parijse publiek was gewend aan zoetige verhaaltjes, met in de hoofdrollen sopraan en tenor, altijd met een deugdelijke moraal: óf ze kregen elkaar, óf de slechterik ging dood.

Niets van dit al in Carmen: hier is de hoofdrol voor een losbandige zigeunerin, die tijdens de opera drie mannen verslindt en ook net zo hard weer laat vallen als ze ze niet meer nodig heeft.

Sensueel, gevaarlijk, eigenzinnig en dan ook nog eens gezongen door een alt, de lage vrouwenstem.

Heel Parijs sprak er schande van en ook de recensies in de kranten logen er niet om: ‘taferelen die niet op een podium thuis horen.’

Dit alles tot groot verdriet van Bizet, die de leegloop van de zaal tijdens de première met lede ogen moest aanzien. Dat de opera niet in de la is beland is te danken aan Wenen, waar Carmen daarna opgevoerd werd.

Klaarblijkelijk was Wenen wel klaar voor deze nieuwe vorm van opera; het publiek was razend enthousiast en Carmen kon aan een glorietocht door de theaters beginnen.

Helaas heeft Bizet hiervan zelf niet kunnen genieten, hij overleed terwijl de opera nog met matig succes in Parijs speelde.

Momenteel staat Carmen hoog in de top 10 van de opera’s wereldwijd, bijna iedereen kent het beroemde lied van de Toreador. (of het nu uit de opera is of uit de reclame…)

De nieuwe wind die Bizet door de opera joeg maakt dat deze opera anno 2019 nog zeer aanspreekt.

Ook voor publiek dat nog nooit naar een opera is geweest is Carmen geweldig om mee te beginnen.

Wat maakt Carmen nu zo aantrekkelijk?

De opera speelt in Sevilla en meteen na de ouverture voel je de warmte, de zindering op het plein voor de sigarenfabriek waar Carmen werkt.

Alle mannen van het dorp verzamelen zich tijdens de lunchpauze om een glimp van deze exotische schoonheid op te vangen. Als ze eenmaal verschijnt betovert ze letterlijk alle mannen met haar beroemde Habanera. Dit zal een centraal thema blijken; ze werkt verslavend, mannen laten alle conventies en veiligheid varen om bij haar te zijn.

Carmen zingt, danst, is onafhankelijk, sexy, zeer geëmancipeerd, plus niet op haar mondje gevallen.

En dat alles gevangen in opzwepende Spaanse muziek, ritmes en temparament. Het verhaal flitst voorbij met veel actie.

Haar tegenpool is don José, een korporaal uit het leger. Hij komt juist uit een heel gedisciplineerde omgeving, alles is geregeld. Dat geeft een fantastisch spel tussen deze twee uitersten; zij de vrijheid,

hij met zijn angst voor verandering. Carmen die zich beweegt in de wereld van de smokkelaars, hij die de wet moet handhaven.

Dit dwingt tot radicale keuzes, herkenbaar ook in 2019; kies je voor vrijheid en het avontuur of voor zekerheid en veiligheid (maar waarschijnlijk saai?!?)

Uiteindelijk kiest Carmen voor een jongen uit de showbizz: de Toreador, een stierenvechter die het gemaakt heeft. (en die het goed zou doen op Instagram en Facebook….)

Dat drijft de arme don José tot wanhoop en hij vermoordt uiteindelijk Carmen voor de arena waar de Toreador zijn zoveelste triomf viert.

Kortom een spetterende avond met veel vaart, prachtige muziek, een meeslepend verhaal in Spaanse setting: Carmen! Dit keer gebracht door de Staatsopera van Tatarstan (www.operaklassiekers.nl)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Componist:      Georges Bizet (25 oktober 1838 – 3 juni 1875)

Libretto:          Meilhac & Halevy

Bron:              Prosper Mérimée, novelle ‘Carmen’ 1847

Première 1:      3 maart 1875 Parijs

Première 2:      23 oktober 1875 Wenen

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tekst: Gerard Legeland

www.zingzang.nl