Repelsteeltje en de blinde prinses (8+)

Theater Rotterdam

do 12 maart 2020 19:00

Bestel

Een waargebeurd sprookje over belofte en schuld

Na het uitstapje naar het 'stuk der stukken' Hamlet de familievøørstelling, die u afgelopen theaterseizoen kon bewonderen in Theater de Stoep, keren de makers terug naar een wereld die we uit sprookjes maar ook uit de echte wereld kennen. Want zeg nou zelf: wie had er niet ooit een mannetje op bezoek willen hebben dat al zijn of haar problemen op kon lossen?

Het broeit op het paleis tussen de koningin en haar prins-gemaal. Ze ruziën over wie de baas is en over hun blinde dochter. Het broeit ook bij Joost de varkenshoeder, die opschept over zijn dochter Sterre die 'goud uit stro' kan spinnen. En het broeit zeker bij aardmannetje Repelsteeltje en zijn vrouw Karla, die een groots en meeslepend leven willen.  

Er is van alles de hand in het bos, op het paleis en onder de grond. Repelsteeltje kijkt wie hij met zijn tovenaarskunsten kan helpen. En dan arriveert er ook nog een geheimzinnige gebedsgenezeres aan het hof, die zegt dat ze het blinde prinsesje kan 'genezen'.  Wie houdt zich aan zijn woord? Lukt het Repelsteeltje om zijn naam geheim te houden?  

Repelsteeltje en de blinde prinses wordt een voorstelling in de traditie van De Gelaarsde Poes en Lang en Gelukkig. Een stuk vol grappige verwikkelingen, snedige dialogen, gloedvolle liedjes en magische toverkunsten.

De pers over Hamlet de familievøørstelling: 

“Uitbundig familiefeest met duistere ondertoon.”Het Parool

“Een feestje bouwen kunnen ze.” de Volkskrant

Lees hier het digitaal magazine van Repelsteeltje!

 

Actrice Kim van Zeben en acteur Bas Hoeflaak over hun rollen als koningin Juliana en varkenshoeder Joost

Doldwaas, maar waargebeurd familiesprookje

Niet aardmannetje Repelsteeltje, maar koningin Juliana staat centraal in Repelsteeltje en de blinde prinses, de nieuwe, vrolijke en muzikale familievoorstelling van Theater Rotterdam. Kim van Zeben speelt Juliana, een rol vol innerlijke tegenstellingen. Zij komt onder invloed van gebedsgenezeres Greet Hofmans en ervaart in dit sprookje romantische gevoelens voor varkenshoeder Joost (Bas Hoeflaak).

Het staat acteurs Kim van Zeben (43) en Bas Hoeflaak (46) in het geheugen gegrift: Ton van Duinhoven die op een langspeelplaat sprookjes als Repelsteeltje voorleest en dan met dat gekke aardmannenstemmetje zegt: ”Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet”. Kim luisterde er als kind naar met een warme chocomelk op de grond en haar oor aan de speaker. “Ik vind het jammer dat ik hem maar één keer tegenkom als ik Juliana speel”, zegt ze. “Nou”, vult Bas Hoeflaak aan, “ik kom hem veel te vaak tegen. Als Joost de varkenshoeder vind ik hem een verschrikkelijk naar mannetje. Ik heb verteld dat mijn dochter Sterre (Johanna Hagen) goud uit stro kan spinnen. Dat bluf ik. Maar daarmee begint het hele gedoe natuurlijk.”

Over de rollen van Wart Kamps en Bart Rijnink die tijdens de tournee afwisselend Repelsteeltje spelen, zijn Kim en Bas enthousiast. Bas: “Ze zijn allebei guitig en grappig.” Dat geldt ook voor Bas Hoeflaak die in meerdere rollen het publiek aan het lachen zal krijgen.  Bas: “De rol van varkenshoeder is het leukst.” Kim: “Maar Bas is ook grappig als oogarts en ik vind zijn vrouwenrol hilarisch. Hij speelt barones van Heemstra tot Demperdael, een vriendin van Juliana die kennismaakt met Greet Hofmans (Joke Tjalsma), de gebedsgenezeres.” In totaal speelt Bas Hoeflaak zes rollen, waaronder een postbode en premier Drees. Kim speelt naast Juliana ook een jager. ”Ik trek als Juliana wel vaak een andere jurk aan. Gelukkig, haha, want dat verkleden vind ik wel heel erg leuk.“

Repelsteeltje en de blinde prinses is de nieuwe musical van de succesreeks die begint met Lang en gelukkig in 2007. Sindsdien start jaarlijks rond de kerst een nieuwe familievoorstelling die regisseur Pieter Kramer telkens weer even boeiend en grappig weet te maken. De rolwisselingen van acteurs zijn daarin een vast onderdeel, net als decorwisselingen, verkleedpartijen en vele grappen met een dubbele laag voor volwassenen en kinderen. Altijd horen daarbij liedjes op bekende melodieën met voor het stuk gemaakte teksten. Vaak spelen er kinderen mee die wonen in de buurt van waar het stuk speelt. Zo ook in Repelsteeltje en de blinde prinses.

Kim van Zeben en Bas Hoeflaak kennen het concept. Zo speelde Kim in Woef Side Story en Bas in Snorro de gemaskerde held, beide door pers en publiek laaiend enthousiast ontvangen voorstellingen.

Bas: “Pieter is een jeugdheld van ons beiden, vanwege zijn regie van Theo en Thea en 30 minuten op tv. Ik vond het geweldig om onder zijn regie in Snorro te mogen spelen. Net als toen is de werkwijze bijzonder. Als acteur heb je veel eigen inbreng. Schrijver Don Duyns is vaak bij de repetities en schrijft het meteen op als je iets leuks hebt verzonnen: hoe ik reageer als Greet Hofmans de rug van de barones kraakt, bijvoorbeeld.” Kim:  “Ik stelde ooit voor om allerlei Duitse nummers te gebruiken in de voorstelling. Tof dat dit ook zo is doorgevoerd door Pieter, van Schlagers tot Nina Hagen en Rammstein.” De liedteksten zijn geschreven door een goede bekende van Bas Hoeflaak. Met Peter van de Witte vormde hij immers jarenlang het cabaretduo Droog Brood. Spontaan zingen Kim en Bas met veel humor en gevoel de nieuwe tekst op Gute Nacht Freunde dat is omgetoverd tot een liefdeslied. Veel heftiger is Unbeschreiblich Weiblich van Nina Hagen. Kim: “Ik vind het erg tof om dat nummer te zingen. Er zit zelfs een bitchfight van Juliana met Armgard, de moeder van prins Bernhard. Dat is heel vet om te spelen.”

Van regisseur Pieter Kramer kreeg Kim van Zeben veel nuttige aanwijzingen. Kramer kent de koninklijke familie. Zo woonde hij in zijn jeugd een stuk van Juliana’s toneelclubje bij. Kim: “In het begin wist ik niet hoe je als koningin een handtasje vasthoudt. Pieter tikt me dan op de vingers. Om me voor te bereiden heb ik oude beelden bekeken waarin Juliana de troonrede voorleest en waarin ze de troon overdraagt aan Beatrix. Ook heb ik naar de Netflix-serie The Crown gekeken over het leven aan het Engelse hof. Ik heb respect voor Juliana gekregen. Ik zou niet in haar schoenen willen staan.  Ze komt op mij over als een wat wereldvreemde, maar ook lieve vrouw. Haar accent is grappig; ze spreekt traag en deftig met een lichte slis. Als ze kwaad is, gaat ze nog beter articuleren en wordt de slis ook sterker. Ik heb er een paar dingen van overgenomen, niet te letterlijk, het hoeft namelijk geen imitatie te zijn. Voor kinderen is het ook gewoon de koningin in dit stuk. Juliana’s leven zit vol tegenstellingen. Ze wilde best koningin zijn, maar niet met al dit protocollen en hoe het hoorde. Als kind is ze opgevoed tussen grote mensen. Ze was een eenzame vrouw met een man die haar eigenlijk niet wilde. Niettemin hield ze veel van Bernhard die vreemdging bij het leven. Dat maakt het zo zielig. Intussen heeft ze Bernhard gered bij de Lockheed-affaire. Dat zit overigens nauwelijks in de voorstelling. De Greet Hofmans-affaire zit er wel duidelijk in.”

Die affaire is, volgens Bas Hoeflaak, een mooi voorbeeld van de dubbele laag in het stuk. Bas: “Volwassenen weten hoe de monarchie wankelde door deze affaire. Maar kinderen zien een wonderlijke mevrouw als vriendin van de koningin.” Slecht nieuws kwam toen Christina, de blinde prinses in het stuk, op 16 augustus 2019 overleed. Kim: “In ons stuk is ze een lief meisje met wie we te doen hebben. Zo was dat al bedacht voordat we hoorden dat ze was overleden. Je kan het zien als een eerbetoon aan haar. Daarom hebben we niets veranderd.”

Kim van Zeben zou zelf nooit koningin willen worden. “Voor een dag lijkt het me leuk. Maar mijn hele leven, nee. Je mag niet doen wat je echt wil, je mag niet zeggen wat je echt wil, je mag geen politieke mening hebben. Ik denk dat ik een leuker leven zou hebben als conciërge op het paleis. Dan kun je tenminste nog leuke dingen doen.”

 

Kim van Zeben

In 2003 is Kim afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool aan de Hogeschool voor de Kunsten.

Sindsdien stond zij in diverse jeugd, mime, cabaret en muziektheaterproducties ze speelde rollen in onder andere Minoes, Jan Jans en de kinderen en was zij te zien als Cruella de Vil in 101 Dalmatiers.

Daarnaast maakt Kim ook haar eigen muzikale, komische jeugd solovoorstellingen, waaronder Eendje. Verder is zij één van de honderd juryleden in de muzikale entertainmentshow All together now en verleent Kim regelmatig haar stem aan animatiefiguren in tekenfilmland. Kim is vier keer genomineerd voor een John Kraaijkamp Musicalaward voor beste vrouwelijke bijrol, waaronder ook voor haar rollen in Woef Side Story in 2018.

Bas Hoeflaak

Bas Hoeflaak studeerde af aan de Kleinkunstacademie en maakte jarenlang deel uit van het glorieuze cabaretduo Droog Brood. Daarnaast was Bas te zien in films (Het Irritante Eiland, Adios Amigos, Weg van jou) en in tv-series (zoals Sluipschutters, Toren C). Dit najaar speelt Bas de hoofdrol in de komische tv-serie Harkum bij BNNVARA en zien we hem naast Linda de Mol in de bioscoopfilm April, May en June. In het theater was hij de afgelopen jaren onder meer te zien bij The Ashton Brothers, Carver en in The play that goes wrong. Na zijn rollen in Selma Ann Louis en Snorro de gemaskerde held werkt Bas nu voor de derde keer samen met Pieter Kramer.

 

Repelsteeltje en de blinde prinses

Regie Pieter Kramer Tekst Don Duyns Liedteksten Peter van de Witte Choreografie Daan Wijnands

Muzikale leiding Boudewijn Ruigrok Regie assistentie Esther Habbema Dramaturgie Dirkje Houtman

Decorontwerp Niek Kortekaas Kostuumontwerp Sabine Snijders Ontwerp kap & grime Cynthia van der Linden Lichtontwerp Mark van Denesse

Spel Wart Kamps/Bart Rijnink, Joke Tjalsma, Kim van Zeben, Patrick Duijtshoff, Judith van den Berg, Bas Hoeflaak, Johanna Hagen, David Westera/Erwin Dörr

 

Familievoorstelling van Theater Rotterdam voor iedereen vanaf 8 jaar.

Meer info & speellijst:

theaterrotterdam.nl/repelsteeltje