Le Roux & d' Anjou

Echte Liefde

do 31 mei 2018 20:15

Bestel

Actrice Lieneke Le Roux en cabaretière Mylène d’Anjou brengen samen de absurdistische en muzikale theatervoorstelling ‘Echte Liefde’. Een hilarische avond, schaamteloos geïnspireerd op ‘Absolutely Fabulous’ en hun knettergekke leven. Twee wereldwijven in een gloednieuwe cabaretkomedie. Terwijl de wereld om hen heen in een razend tempo verandert, doen de dames er alles aan om dat tempo bij te benen en liggen ze op ramkoers met de Cloud, de jeugd en hun sociale leven. Op hartverscheurende en humoristische wijze zien we hun verwoede pogingen op zoek naar zingeving en liefde. Met de moed der wanhoop en met tomeloze energie wordt er sans gène gezongen, gedanst, gevochten, getroost en liefgehad.

Met een knipoog naar ‘Absolutely Fabulous’ brengen de gelauwerde Lieneke Le Roux en Mylène d’Anjou hun hilarische cabaretkomedie ‘Echte liefde’.

Vrolijk aan de rand van de afgrond

Actrice Lieneke Le Roux en cabaretière Mylène d’Anjou vonden elkaar bij ‘Powervrouwen’ en nu staat hun two woman show ‘Echte liefde’ op stapel. Een wervelende mix van hilarische scènes, mooie liedjes en absurde dansjes. Het liefst zo veel mogelijk over the top, zoals hun voorbeelden Eddie Monsoon (gespeeld door Jennifer Saunders) en Patsy Kline (een rol van Joanna Lumley) uit de populaire tv-serie en film ‘Absolutely Fabulous’ (Ab Fab).

Bord voor de kop

In die serie zijn de hoofdrollen voor schrijnend-grappige vrouwen die zich staande proberen te houden in het leven. Ze hebben daarbij ook nog eens een enorm bord voor hun kop. Mylène d’Anjou: “De vrouwen die wij spelen zijn absoluut geïnspireerd op de vrouwen uit ‘Ab Fab’, maar het is niet zo dat we scènes gaan naspelen. Ik heb in ‘Echte liefde’ ook geen nerdy dochter die me op het rechte pad probeert te houden bijvoorbeeld. Maar dat bord voor de kop nemen we zeker mee.”

Lieneke Le Roux: “We laten vrouwen zien die het leven oefenen, maar die het eigenlijk niet aankunnen. Ze weten niet meer hoe het moet.”
D’Anjou: “Het zijn vrouwen die zich het liefst blijven vasthaken aan de jeugd, die nog met van alles mee willen doen, maar waarvan je als toeschouwer al snel weet: vergeet het maar, dat gaat ze niet lukken. Alleen hebben ze dat zelf nog niet door.”
Le Roux: “Ze worden ouder en alles wordt minder: het inkomen, de mannen, de seks. Alles gaat hangen. Dus wat moeten ze doen? Zeker in de wereld van tegenwoordig waar, door vooral social media, alles draait om: word ik wel gezien?”

Sociaal erg ingewikkeld

Ze ontdekten hun idee voor deze cabareteske komedie tijdens een fotoshoot voor ‘Powervrouwen’ en hadden meteen het gevoel: hier zit meer in, dit willen we samen verder uitzoeken. Ze delen een liefde voor gekke scènes, met een absurde twist die tegelijkertijd een beetje tragisch zijn. Hebben hetzelfde gevoel voor humor, terwijl ze toch heel verschillend zijn. Le Roux: “Dat buiten we natuurlijk lekker uit.” Lijken ze eigenlijk op de types die ze neerzetten? Le Roux: “Gedeeltelijk wel. Bij alles wat je speelt, is dit – ze wijst op zichzelf – het materiaal. Wat je doet, voor welke rol dan ook, is een gedeelte weglaten en een ander deel vergroten. Zij blijft Mylène, ik blijf Lieneke, maar we chargeren enorm.”

D’Anjou: “De kern van de woede en de wanhoop die je ziet, komt zeker uit ons zelf. Uitvergroot natuurlijk. Deze vrouwen zijn sociaal heel erg ingewikkeld. Ik geloof niet dat ik zo ingewikkeld ben, haha.”

Tsunami aan ideeën

Mylène d’Anjou maakte al een aantal cabaretsolo’s naast haar werk in musicals als ‘Ciske de Rat’ en ‘Mama Mia’, voor Lieneke Le Roux (bekend van o.a. de films ‘Broos’ en ‘Brozer’ en in het theater van ‘Zadelpijn en ander damesleed’) is het de eerste keer dat ze zelf – oké, samen – een show maakt. Le Roux: “Dit is nieuw inderdaad. Maar toen we eenmaal het gevoel te pakken hadden waar we samen heen wilden, ging ik schrijven en hield niet meer op.”

D’Anjou: “Er kwam een tsunami aan ideeën van haar kant. Dat is de basis geworden voor ‘Echte liefde’.”

Le Roux: “Het begon met zware onderwerpen die we al snel naar de lichte kant trokken. We hebben gezocht naar een grappige vorm waarin je toch bepaalde dingen aan de orde kunt stellen.”

D’Anjou: “Daar zijn allemaal losse scènes, liedjes en dansjes uitgekomen die uiteindelijk eenzelfde thematiek hebben.”

Le Roux: “Dat die vrouwen het allemaal eigenlijk niet aankunnen dus. Niet meer weten hoe ze, met het ouder worden, de dingen nog voor elkaar moeten krijgen. Maar wel dapper doorgaan hè!”

Onderstroom van liefde

En die titel? D’Anjou: “Daar ben jij mee gekomen.”

Le Roux lachend: “Ja!” Vervolgt dan serieus: “Het is waar iedereen naar smacht: je veilig voelen, thuis voelen. Maar het is ook waar iedereen mee worstelt. Je hebt nergens zo veel strijd als op dat gebied. Tussen de vrouwen die wij spelen is het wel de onderstroom, die echte liefde.”

D’Anjou valt onmiddellijk in: “Maar we maken elkaar ook af zodra een van ons denkt er beter van te worden. We gaan op een humoristische manier over elkaars lijk.”

Aan het eind van de avond zitten Le Roux en d’Anjou in de chaos en de rokende puinhopen, aan de rand van de afgrond. Tegelijkertijd zie je: ze houden ook echt van elkaar. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Maar of ze er iets van geleerd hebben? Beiden in koor: “Dat weten we niet.”

Le Roux: “Als we het daarover hebben in het leven…leer je iets van je ervaringen?”

D’Anjou: “We worden tegenwoordig constant geplaagd met: we moeten er zijn, we moeten in beeld anders besta je niet meer. Een dag niet geïnstagramd is een dag niet geleefd.”

Le Roux: “Die dodelijke vergelijkingen ook de hele tijd. We zijn helemaal vergeten hoe het is om op een stoel te zitten en uit te ademen.”

D’Anjou: “In die zin wordt ‘Echte liefde’ een feest der herkenning voor alle vrouwen. En hun mannen!”

‘Echte liefde’ van het nieuwe, fabuleuze cabaretduo Le Roux en d’Anjou is te zien vanaf 2 maart t/m 9 juni door het hele land en op 31 mei in Theater de Stoep. Info: bostheaterproducties.nl