George van Houts

Kom Plot

di 8 mei 2018 19:30

Bestel

Een soort TED-talk met humor!

Samenzweringstheorieën, het wereldwijde web wemelt er van. Maar wat als het-tot samenzweringstheorie-verklaren-van-alles-wat-buiten-de-officiële-lezing-der-dingen-valt nu eens zelf een samenzwering is? Een ridiculisering van mensen die geen genoegen nemen met de verhalen van overheden en machthebbers? George van Houts speelt/vertelt/ onderwijst in deze voorstelling een aantal ’conspiracies’, die tientallen jaren later waarheid bleken te zijn. Om uiteindelijk het publiek mee te nemen in De Samenzwering waar we anno nu met zijn allen in meegezogen worden. Geen cabaret, geen toneel, geen lezing... maar een soort TEDtalk, met humor, karakter en de ontsluiering van een angstaanjagend, verbijsterend, wereldwijd complot.

Naast de voorstellingen met zijn vrienden van De Verleiders staat George van Houts ook alleen op het podium met Kom Plot. Een meeslepend theatercollege over samenzweringstheorieën.

Boeiende speurtocht

Theatermaker George van Houts (59) veranderde tijdens de voorstellingen die hij met De Verleiders maakte van een keurige burger in een activist. “Ik was gehoorzaam, hing van redelijkheid aan elkaar”, vertelt hij. Maar één van de grote thema’s van De Verleiders is: waar ligt de macht in de wereld? “Daar ben ik veel over gaan lezen en op gaan studeren. Vooral bij Door de bank genomen zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Geldcreatie en het geldstelsel zoals het nu is deugen niet, lieten wij zien met die voorstelling. Daar is het niet bij gebleven: er is een burgerinitiatief ontstaan, ik heb gesproken in de Tweede Kamer en op dit moment wordt het onderzocht door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dingen die eerst werden weggewoven door bankiers, die werden afgedaan als ‘complotdenken’ en ‘samenzweringstheorieën’, bleken allemaal waar te zijn. Voor Kom Plot ben ik doorgegaan op die lijn.”

Sisyfusarbeid

Bij het graven kwam Van Houts bijna als vanzelf terecht bij 9/11. De aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001. Het doel van Kom Plot, zo verklapt Van Houts: een internationale heropening van het onderzoek naar 9/11. Ahum, geen klein doel. Hij lacht: “Ik maak me geen enkele illusie, het is sisyfusarbeid, maar bij de banken heb ik gemerkt dat je toch wat kunt bereiken als burger. Dat wil ik nu ook bij 9/11. Alle onrust in de wereld op dit moment, alle oorlogen, allemaal in naam van die aanslagen. Je nekharen gaan overeind staan, maar we zijn op een ongelooflijke manier bedrogen.”

Je ziet niet wat je ziet

George van Houts beseft dat hij niet meteen vrienden maakt in de zaal door 9/11 zo te benaderen. “De voorstelling kent een socratische opbouw, hij duurt drie uur. Korter lukt gewoon niet. Eén thema is: je ziet niet wat je ziet. Ik laat deskundigen vertellen hoe ‘een imprint’ werkt: je hersenen kunnen het onvoorstelbare niet aanvaarden, dus vullen ze het in. Maar er zijn genoeg architecten en ingenieurs die zeggen: bij de officiële verklaring van de oorzaak van het instorten van die twee torens zijn natuurwetten overtreden. Het kan niet wat wij gezien hebben. Als ik dat zeg, voel ik de zaal achteruit deinzen: ho ho, meneer van Houts, we zijn toch niet gek?! Nou, dan ga ik stap voor stap uitleggen wat er niet klopt.”

Vrolijke avond

Kom Plot is opgezet als theatercollege en Van Houts werkt met beeldfragmenten, grafieken en bouwkundige tekeningen. Hij vertelt zijn verhaal losjes en mensen mogen hem voortdurend onderbreken. “En er wordt veel gelachen. Omdat sommige verhalen heel absurd zijn. Het is ook een vrolijke avond. Uiteindelijk merk ik dat zelfs de meest sceptische mensen aan het eind om zijn. Het helpt dat mensen mij kennen van de voorstellingen van De Verleiders, ze weten dat ik mijn reputatie niet makkelijk te grabbel zal gooien.”

Optimistisch als altijd

Maar kan Van Houts zelf nog rustig slapen ’s nachts? “Ik ben nog even optimistisch als ik mijn hele leven al ben. Maar ik vind wel dat als je eenmaal iets weet, je het moet delen en er verder op moet studeren. Het is een boeiende speurtocht om te kijken hoe de macht werkt. Meer dan ooit weet ik nu dat de macht altijd gecontroleerd moet worden. Laat ik daar dan maar aan bijdragen met mijn voorstellingen.”


Tekst: Rinske Wels