Eva Crutzen

Opslaan Als

wo 25 april 2018 20:30

Laatste kans

Eva Crutzen: “Aanwinst voor de cabaretwereld!” (De Telegraaf)

Vorig seizoen was Eva in De Stoep te zien met haar programma ‘Spiritus’. En iedereen was het er wel over eens: om Eva Crutzen kun je niet meer heen. Haar talent wordt in alle kranten geroemd en bezoekers van haar voorstellingen zijn regelmatig ‘blown away’ door deze cabaretière. Ze is energiek, muzikaal en hilarisch en heeft een volstrekt originele stijl. Haar onderwerpen zijn even komisch als dat ze schrijnend zijn. Eva heeft het allemaal. Alles eigenlijk. Behalve rust dan. Of stilte. Of tijd. Hoe kun je dingen verwerken als alles maar doorgaat? En waarom onthoud je wel alle telefoonnummers, die je ooit hebt gehad, maar vergeet je de geur van iemand, die er niet meer is? In ‘Opslaan Als’ speelt Eva uiteenlopende personages en gaat muzikaal los. Zo biedt ze antwoorden, waar wij de rest van ons leven op kunnen bouwen. Of ze laat ons in verwarring achter. Het hangt er maar net vanaf hoe je het opslaat. Hoe dan ook; je moet erbij zijn!

Recensiequotes:

AD *****

"Onbeschaamde Eva Crutzen nestelt zich definitief in kopgroep Nederlands cabaret" "Eva Crutzen geldt sinds haar aantreden in 2014 als een groot talent - in haar derde voorstelling zet ze die belofte om in een grote, indrukwekkende gerijptheid.

Gaat dat zien!"

NRC *****
"Flitsende Eva Crutzen zet fantastisch stuntelige types neer. (…) Ze is een van de meest getalenteerde cabaretiers van haar generatie.”

"Juist door het persoonlijke aan het kolderieke te verbinden, is Eva Crutzen in haar nieuwe programma Opslaan als tegelijkertijd grappig en ontroerend."

"Crutzen zet zoals altijd een flitsende show neer, met stroboscooplicht, geluidseffecten, lekkere beats en een slim gebruik van videoprojectie. Het ene moment projecteert ze flarden van herinneringen op het grote scherm, op het andere moment videoclips die het ritme van haar uptempo liedjes volgen."

Theaterkrant ****

"Geslaagd voorbeeld van cabaret als persoonlijkheidskunst. Stevige songs, persoonlijke verhalen en komische types wisselen elkaar in hoog tempo af."

"Crutzen is een meester in het neerzetten van typetjes."

"Ze is grappig, energiek en een sterke performer. Dat maakt haar een comedian die je wilt blijven volgen en waarvan je hoopt dat ze nog een lange carrière voor zich heeft."

Volkskrant ***

"Verrassend, modern vormgegeven en energiek gespeeld. Zo zien we haar cabaret het liefst."

De Limburger ****

"Crutzen rouwt eigentijds, geestig en spitsvondig."

"Het is cabaret met een hoofdletter T, de t van theater."

"Het Nederlandse cabaret is een persoonlijkheid rijker."

Opslaan als, de nieuwe voorstelling van cabaretière Eva Crutzen, gaat over pijnlijke herinneringen, speuren naar de nieuwe geliefde van je ex en de songteksten van Ruth Jacott.

Waar zit de delete-knop?

In Opslaan als zit een scène die typisch Eva Crutzen is: ze vertelt dat haar ex een nieuwe vriendin heeft en ze wil uitvinden of dat wel een goede partij is. Als een ware privédetective gaat ze op jacht naar informatie. Ondersteund door een ‘Mission Impossible’-achtige vormgeving achter haar, met over de top geluidseffecten en een soundscape, beschrijft ze al grappend de dag en zet overal vraagtekens bij: de yogalessen, de oma en de koffie die de nieuwe geliefde drinkt. Crutzen (30) zet alle (moderne) theatrale middelen in en weet haar publiek keer op keer te verrassen met gekke vondsten. Met haar energie verschijning, goede grappen en haar talent voor typetjes, is zij een nieuwe ster in het cabaret. De recensies voor Opslaan als bewijzen het: twee keer vijf sterren (NRC, AD), twee keer vier sterren (Dagblad v/h Noorden, Theaterkrant) en een keer drie sterren (Volkskrant).

Herinneringscloud

Haar nieuwe voorstelling is een persoonlijk programma over herinneringen: waarom je triviale dingen, zoals de songteksten van de liedjes van Ruth Jacott, wél onthoudt maar de belangrijke zaken niet, zoals wat je moeder tegen je zei op de laatste dag van haar leven. Crutzen vindt dat het hoog tijd is voor een ‘herinneringscloud’ waar je alles netjes gerangschikt kunt stallen en weer oproepen als je daar behoefte aan hebt. Tegelijkertijd pleit ze ook voor een ‘delete-knop’, zodat je de aandenkens aan je ex die pijn doen, kunt weggooien: “Je bestaat eigenlijk uit herinneringen, je identiteit is daaruit opgebouwd. Ik vind het een fascinerend onderwerp. In de voorstelling zeg ik gekscherend dat je een je een optelsom bent van alle angsten en goedbedoelde levensadviezen van je ouders die, op het moment dat jij in de puberteit komt, zelf in een midlife crisis zitten en in hun paniek misschien wel juist de verkeerde dingen zeggen.” Lachend: “Zo komen we in een vicieuze cirkel natuurlijk!”

Reddingsboei

Opslaan als is de derde voorstelling van Crutzen. Die is, net als zijn voorgangers, een snelle en levendige verzameling sketches, verhalen, typetjes en liedjes, vaak ondersteund met vette beats en een underscore. Ze begint altijd met heel veel schrijven. Maar precies aan het begin van die periode ging haar relatie na acht jaar uit: “Goeie timing hè? Nee dus. Maar het is altijd mijn reddingsboei geweest, schrijven. Dagboek-achtige teksten, dus niet voor op het toneel. Dacht ik. Gewoon om te overleven en de periode van liefdesverdriet door te komen. Toen ik het een paar maanden later teruglas, bleker er best bruikbare stukjes bij te zitten. Soms overdreef ik zo erg dat het grappig werd, of schrijnend.”

Zelf maken

Als klein meisje droomde Eva Crutzen al van optreden. Ze voerde constant stukjes op, deed mensen na en creëerde zo haar eerste typetjes. Ze had zangles vanaf haar twaalfde en waar het kon, speelde ze in schoolmusicals. Toen het tijd was om een vervolgopleiding te kiezen, deed ze auditie bij de Frank Sanders Academie. Haar vader zag liever dat ze rechten ging studeren, dan ‘kon ze wel acteren in de rechtszaal’. Op haar achttiende vertrok ze naar Amsterdam. “Ik werd op school, eigenlijk een musicalacademie, heel vrij gelaten. De docenten en Frank Sanders zelf stimuleerden mij enorm om zelf dingen te maken. Ik mocht zelfs kiezen met wie ik wilde werken, een luxe.” Na school won ze i 2012 de Publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival. Daarna volgden haar debuut ‘Bankzitten’ en de opvolger ‘Spiritus’. “Er was nu misschien wat meer druk voor Opslaan als, omdat mijn eerste twee programma’s zo goed ontvangen waren. Aan de andere kant: je begint toch altijd weer op nul. Ik ben heel blij dat Opslaan als ook goed ontvangen is. Het is zo’n fijne voorstelling om te spelen en het is het beste wat ik op dit moment kon maken.”