Casus Circus

Driftwood

vr 30 november 2018 20:15

Bestel

Acrobatisch danstheater uit Australië.

Het Australische gezelschap ‘Casus Circus’ (winnaar ‘Best Circus & Physical Theatre, Adelaide Fringe Festival 2016) is een graag geziene gast op de grote internationale festivals. De krachtige voorstelling ‘Driftwood’ is een mix van acrobatiek en dans en wordt ondersteund door prachtige muziek. We worden in het leven gevormd door de mensen die we onderweg tegenkomen. De verhalen die ontstaan door geliefden, vijanden en volslagen vreemden wijzen ons de weg en bepalen wie wij als persoon uiteindelijk worden. Door middel van acrobatische dans vertellen de dansers hun drang naar menselijk contact en hoe dit een houvast geeft om te overleven.

De voorstellingen van Casus Circus zijn rijk aan menselijke connectie, integriteit, culturele diversiteit en precieze, intelligente choreografie. Acrobaten vullen het podium met momentum en stilte, met kracht en fragiliteit, en overweldigen het publiek met adembenemende emoties die vaak leiden tot een stil theater tijdens de uitvoering, gevolgd door een staande ovatie aan het einde.

www.dgtheater.nl

Eind voorstelling: +/- 21:10 uur (geen pauze).

Jesse Scott is oprichter en artiest van het jonge circus uit Australië. 

‘Onze kracht is dat we samen de voorstelling maken’

Driftwood is de titel die letterlijk kwam bovendrijven bij de circusartiesten van Casus Circus tijdens het repeteren. Jesse Scott (42), mede oprichter van dit theatercircus: ‘We waren bezig met cross the person, typisch Australische acrobatiek. Dat is alsof we met twee personen iemand in een rivier gooien. Tijdens de show vangen we die vliegende collega vanzelfsprekend op, maar in een rivier blijf je natuurlijk drijven. En we hebben zee en rivieren met drijfhout. Zo kwamen we op de naam en het thema van onze nieuwste show.’ Jesse Scott is ook artistiek leider van deze energieke circusshow.

Casus Circus is een jong en dynamisch circusgezelschapje dat al eerder in ons land lovende kritieken oogstte met hun show Knee Deep. Jesse Scott: ‘Samen met Lachlan McAulay en Natano Fa’anana heb ik Casus Circus in Brisbane opgericht in 2011. Lachlan en ik kennen elkaar van The Flying Fruit Fly Circus, het belangrijkste jeugdcircus van Australië. Daar hebben we de basis gelegd en diverse circustechnieken geleerd. De roots van Natano liggen op een van de Samoa-eilanden. Zijn unieke manier van circusmaken is vermengd met de tradities van het eiland in de Stille Oceaan. Dat zie je terug in onze shows.’

Inmiddels is Casus Circus een graag geziene gast op internationale festivals. Het jonge gezelschap heeft al enkele belangrijke prijzen in de wacht gesleept, waaronder Best Circus & Physical Theatre, Adelaide Fringe Festival 2016.

Circusartiesten van het nieuwcircus zijn nooit in een woonwagen of caravan geboren. Jesse Scott is daarop een uitzondering. ‘Ik ben geboren in een kindercircus. Mijn ouders werkten daar als trainers en mijn oudere zusje deed mee aan de oefeningen. Als baby werd ik gewassen in een teiltje in de caravan. Later trainde en tourde ik met The Flying Fruit Fly Circus. Na het behalen van mijn diploma toen ik achttien was, besloot ik definitief te kiezen voor het circus. Ik ken de lucht van een circustent, daar hou ik van. Als we de kans krijgen om in een tent op te treden ben ik overgelukkig.
Dus ja, circus zit echt in mijn bloed,’ zegt Jesse lachend.

Stilletjes wordt “Down Under”, naast Canada, een vaste leverancier van dit genre circus. Overigens niet zo verwonderlijk. Ooit, nog lang voordat Cirque du Soleil de eerste voorstellig gaf, kende Australië al het begrip ‘nieuw circus’. Eén van de bekendste is het in 1978 opgerichte Circus OZ.
Jesse Scott: ‘Circus OZ heeft in ons land bewezen dat je circus ook op een andere manier kunt presenteren. Het is nu een icoon op dat gebied. En van het een komt het ander’

‘Tijdens pascontroles op vliegvelden vragen ze altijd of ik bij Cirque du Soleil werk. Maar dat is mij te groot en te onpersoonlijk. Ik hou van de menselijke maat in het circus. Daarom heb ik bij diverse kleine circusgezelschappen gewerkt, voordat we onze eigen company hebben opgericht. Iedereen in de Australische circusgemeenschap helpt elkaar. Support van de overheid is er nauwelijks. Om te werken is Europa en met name Frankrijk is erg interessant voor ons,’ aldus Jesse Scott. ‘Onze artiesten verheugen zich nu al op de tournee door Nederland.’

Bijna een familiecircus
‘In Driftwood laten we zien hoe sterk vrouwen kunnen zijn. Mayu Moto, de kortste artieste van Casus, is naast trapezeartieste en acrobate, ook de sterkste van ons gezelschap. In de show draagt zij in één keer de hele cast.’ Jesse houdt even de adem als hij dit vertelt.
‘Samen met Sarah McDougall maakt zij adembenemende duo-trapeze. En Sarah doet weer de meest wonderlijke dingen met hoelahoeps samen met Vincent van Berkel. Die is weer ijzersterk in het balanceren op één hand. Shannon Vitali werkt ook mee in de hoelahoep-act maar kan zich ook uitstekend als slangenmeisje in allerlei onmogelijk bochten wringen. Dynamische groepsacrobatiek, elegante solo trapeze en ongebruikelijke oefeningen aan een touw gaan soepel in elkaar over. Dan zie je een rustig nummer en dan wervelt het op het toneel. Zoals drijfhout, dat stroomt weg en keert terug of belandt in driftige draaikolken.’

Het verhaal van Jesse Scott doet denken aan zo’n Frans familiecircus waarin iedereen een rol heeft, maar waarvan de vader de potentaat is die de boel bij elkaar houdt. Jesse Scott begint hart te lachen. ‘Ja van je familie moet je het hebben. Maar zo’n familie zijn we niet. Bij audities letten we al heel goed op hoe iemand in elkaar zit. Alles doen we samen, reizen, repeteren, eten en het belangrijkste de show. Omdat we een klein gezelschap zijn, zitten we op elkaars lip. Je kunt niet even wegvluchten. We hebben een belangrijke policy, en die werkt: “leg je probleem op tafel en bespreek dat”. Maar de beste therapie is de show. Want als je kwaad bent op iemand en hij of zij vangt je goed op tijdens een trapeze-act is die boosheid allang verdwenen.’

‘Onze kracht is dat we alles samen doen bij het maken van de voorstelling. Iedereen heeft zijn eigen inbreng, ervaring en achtergrond. Zo zijn we stuk voor stuk een beetje de eigenaar van de show. En dat voelt het publiek dat overal enthousiast reageert.’