Maas Theater en Dans

Beauty en het beest (8+)

za 10 februari 2018 19:30

Bestel

Een betoverend liefdesverhaal in een zingend bos voor, iedereen van 8 tot 108

Welk kind heeft de moed om het beest in de ogen te kijken? Stel je voor, zo vies en plakkerig, zo harig en wild. Maar soms moet je doorzetten, desnoods met je ogen dicht. Als je vader in gevaar is. Als er een roos is geplukt, een belofte is gemaakt. Dan moet je wel, je kan niet anders. Dan word je een held in een onvermijdelijk liefdesverhaal.

Rennend achter een gouden bal aan, raakt Beauty verdwaald in de bevroren wereld van het beest. Beauty moet aardbeien plukken in de sneeuw, slapen bij een poel, uren dansen op het mos. En maar blijven volhouden, totdat het monster een prins wil worden. Gelukkig wordt ze geholpen door een groep echte kinderen die ook door het sprookjesbos dwalen.

Beauty en het beest is een muzikaal theaterspektakel over een dapper meisje en een verwende prins, met twee jaloerse zussen, grappige bediendes, magische goocheltrucs, een zingend bos en een groep dappere kinderen. Een betoverend liefdesverhaal met acrobatische dans en virtuoze, meerstemmige zang voor iedereen van 8 tot 108.

Beauty en het beest wordt gespeeld door acht professionele acteurs / dansers, acht zangers van het Nederlands Kamerkoor en in elke stad acht lokale kinderen en jongeren. Beauty en het beest is een coproductie met Stadsschouwburg Utrecht en het Nederlands Kamerkoor.

Moniek Merkx over Beauty
“Er is een heldenrol voor ieder kind dat voorbij de buitenkant denkt, dat een beest in de ogen durft te kijken. Dat vind ik een spannend gegeven. Ik stel me voor dat het zich afspeelt in een lyrische wereld met een duister bos als bron van al die onbewuste angsten en avonturen. Een grote groep fysieke acteurs buitelen acrobatisch door het bos. En de beste zangers van Nederland zingen stevige popmuziek van Joop van Brakel en prachtige, minimal muziek van David Lang. Aangename suspense in een omgeving die wonderlijk tot leven komt.” Regisseur Moniek Merkx en Maas wonnen in 2017 de Gouden Krekel (VSCD award voor meest indrukwekkende jeugdproductie) voor de voorstelling Liefde.

Speel jij mee?
Ben je tussen de 8 en 16 jaar en wil je mee dwaaldansen met Beauty of in de grappige hofhouding van het woeste beest? In iedere stad zijn we op zoek naar jonge Beauty’s en beesten, die samen met acht spelers van Maas en acht zangers van het Nederlands Kamerkoor het verhaal kunnen vertellen. Ben je geïnteresseerd: meld je dan aan bij Maas via educatie@maastd.nl. Meer info op www.maastd.nl/meespelen

Deze meiden en jongen hebben zich al aangemeld voor de auditie in Spijkenisse...kom jij ook?

Beroemd liefdesverhaal in magisch sprookjesbos
“Er is een heldenrol voor ieder kind dat voorbij de buitenkant denkt, dat een beest in de ogen durft te kijken. Dat vind ik een spannend gegeven.” Regisseur Moniek Merkx kiest vaker beroemde verhalen. En toeval of niet, toen ze Alice in Wonderland koos (2016) bleek er vlak na de voorstelling een Disneyfilm uit te komen. In de tijd dat ze Beauty en het beest bedacht, schitterde even later Emma Watson op het doek als Belle in Disney’s filmbewerking. Twee keer wereldberoemde verhalen die zowel passen bij Disney als bij Maas. Twee keer totaal anders…

Magisch avontuur
Dit is het tiende sprookje dat je op de planken brengt, hoe ga je dit sprookje aanpakken?
“Het is een simpele vertelling met complexe, onderhuidse gevoelens. Het verhaal speelt zich af op een magische, onheilspellende plek. Je ziet bomen die uit zichzelf gaan bewegen, een tafel die vanzelf eten geeft, bediendes die halve dieren zijn, lokale sneeuwbuien. Dat is het bijzondere van een sprookjesbos, alle angsten en avonturen die je je kunt inbeelden vinden er plaats. En tegelijkertijd is er relativering mogelijk. Sprookjes zijn een soort klassieke cartoons.”

Dierlijke trekjes
Wie dwalen er allemaal rond in dat bos?
“Natuurlijk zijn daar Beauty en het beest. De vader van Beauty, haar twee jaloerse zusjes en de bediendes van het beest die net als hij dierlijke trekjes hebben. Zo is er een kwetsbaar hert, een sluwe vos en een trouwhartig paard. Dan heb je de acht zangers van het Nederlands Kamerkoor, die muziek zingen van Joop van Brakel en David Lang. Soms a capella, soms met een soundscape. Dat je met puur menselijke stemkracht zulke verschillende sferen kan neerzetten, dat vind ik ontroerend. En het zijn de beste zangers van Nederland, dus dat is natuurlijk indrukwekkend.”

Open blik
In elke stad spelen 10 lokale kinderen en jongeren mee, voor hen bedacht je een speciale rol.
“De kinderen en jongeren volgen de avonturen van de hoofdpersonen. Ze dwalen mee met Beauty door het bos en ze zijn ook onderdeel van de bevroren wereld van het beest. Het kleinste kind beschermt de roos, een ander neemt een zanger bij de hand of helpt Beauty met aardbeien zoeken in de sneeuw. De jonge spelers zijn aanwezig als stille helpers. In feite zijn zij degenen die de zoektocht naar liefde moeten doormaken. Zij vertegenwoordigen de open blik die door het verhaal heen loopt en die uiteindelijk overwint.”

Liefde voor het beest
Beauty heeft ook die open blik en durft van het beest te houden. Een sleutelmoment…
“Het beest kan alleen maar transformeren als hij de liefde toelaat. Ik focus op de liefde voor de ander maar ook op de liefde voor jezelf. In de scènes bij de poel ziet het beest zichzelf in het water, hij schrikt. Een moment van zelfinzicht: hij moet zijn donkere kant gaan zien, pas dan kan hij zachtheid toelaten.”

Warm gevoel
Wil je al iets verklappen over het einde?
“Het paleis van het beest is bevroren, het is een kille, witte plek en de tijd staat er stil. We eindigen met een kolkende dans waarin alles gaat smelten. Er stroomt liefde en zelfs het kasteel krijgt kleur. Dat einde moet recht naar het hart gaan als het aan mij ligt. Dus dat je echt denkt: jaaaaah, liefde overwint en niet via suikerspinnenromantiek, maar met een oprecht, warm gevoel.”


Het online magazine is uit! Lees het magazine hier.

De eerste quotes:

“Gale Rama speelt een intrigerende Beauty (…) Prachtig is de scène waarop ze samen dansen en daar elkaar voor het eerst echt als gelijken vinden. Er wordt bepaald niet braaf in een stramien gedanst – maar speels en uitdagend, als in een vriendschappelijke battle. Aanstekelijk en spannend om naar te kijken."

"Rosa van Leeuwen en Anneke Sluiters hebben een nagenoeg perfecte timing, zowel met elkaar als met het publiek, en ze trakteren de zaal ruimschoots op hun fantastisch-verschrikkelijke mimiek."

"De fysieke, associatieve regie van Merkx, de ronddolende jonge kinderen en het sluimerende gezang van het Kamerkoor, maken dit tot een zeer intrigerende jeugdproductie. Merkx kijkt over disciplines en genres heen: dit is zowel dans, mime als toneel, zowel circus-, jeugd-, als volwassenentheater. Het is geen hapklaar rechttoe rechtaan toneel, je moet nadenken, zelf invullen, en dealen met hiaten. Dat is een grote kwaliteit van deze voorstelling.”
Theaterkrant

“Met behulp van een prachtig decor, meerstemmige a-capella zang en minimalistische muziek wordt het bewerkte sprookje nieuw leven in geblazen. (…) Regisseur Moniek Merkx heeft van Beauty en het beest een spannende en avontuurlijke theatervoorstelling gemaakt.”
AD Utrechts Nieuwsblad